Groente en fruit tegen acne

Welk groenten en fruit zijn het beste?

Gemiddelde leestijd: 6 minuten
groente en fruit tegen acne

Als je voorgoed van acne wilt afkomen, is het belangrijk om je te focussen op de onderliggende oorzaken in plaats van de symptomen. Een van de oorzaken van terugkerende acne is een slecht voedingspatroon.

Het is wetenschappelijk bewezen dat acne kan ontstaan door een slecht voedingspatroon. Anderzijds kunnen andere voedingsmiddelen juist helpen tegen acne. Er wordt dan ook vaak groente en fruit tegen acne gegeten.

Op deze pagina vertel ik je meer over het belang van het eten van voldoende groente en fruit als je last hebt van acne. Ook geef ik je een lijst met groente en fruit tegen acne.

Inhoudsopgave

Waarom is voldoende gezonde voeding belangrijk?

Er zitten antioxidanten, vitamines, mineralen en zink in groente en fruit die enorm belangrijk zijn voor de gezondheid van ons lichaam. Ook zouden de stoffen kunnen bijdragen aan het verminderen van acne en puistjes.

Antioxidanten bestrijden de vrije radicalen in ons lichaam. Acne wordt ook veroorzaakt door deze schadelijke stoffen. Daarnaast zitten er vitamines en mineralen in groente en fruit die je kunnen helpen aan een betere huid en zelfs acne littekens kunnen verminderen. Vitamine A bestrijdt namelijk moleculen die gezonde cellen in je lichaam aantasten. Zink helpt bij het ontwikkelen en functioneren van de huid. Een bijkomend voordeel is dat er ook water in fruit zit, waardoor de huid gehydrateerd blijft. Het kan daarom verstandig zijn om voldoende groente en fruit te eten en drinken.

De sterke relatie tussen voeding en acne is lang ontkent. Tegenwoordig komen er echter steeds meer onderzoeken naar voren waarin bepaalde voedingssamenstellingen wel degelijk een grote rol spelen bij het ontstaan en verminderen van acne. Vandaar krijgen niet alleen pubers, maar ook ouderen last van acne door voeding.

Je denkt er nu misschien aan om een supplement tegen acne te nemen, zodat je eenvoudig de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine A, C, E of zink binnenkrijgt. Echter, ik raad je aan om zelf voldoende stoffen binnen te krijgen via groente, fruit en andere gezonde voeding. Supplementen bevatten soms erg hoge waardes en dat is ongezond voor je lichaam als je hier te veel van binnenkrijgt. Mijn tip is om te kiezen voor een laag-glycemisch dieet. Dit is een dieet met veel groenten, fruit, volle granen met weinig bewerkte of suikerrijke voedingsmiddelen. Dit zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel op peil blijft.

Welk groente en fruit tegen acne?

Kies in ieder geval voor een gevarieerd en gezond dieet dat rijk is aan groenten en fruit. Misschien word je acne veroorzaakt door je genen. Dan is het natuurlijk lastiger om van acne af te komen. Echter kan het eten van groente en fruit ook in deze situatie bijdragen aan het verminderen van acne.

Hieronder geef ik je enkele voorbeelden van groente en fruit die je kunt eten of drinken tegen acne:

  • Boerenkool: Boerenkool is caloriearm maar erg voedzaam. Je vindt in boerenkool bijvoorbeeld vezels, vitamine A, B6 en C, mangaan, calcium en kalium. Boerenkool gaat hyperpigmentatie tegen en bevordert de celvernieuwing.
  • Bloemkool: Deze groente bevat aminozuur. Je bent daarom beter beschermt tegen de UV-stralen van de zon. Daarnaast bevat bloemkool vezels, vitamines, foliumzuur en magnesium
  • Spinazie: Deze groente is rijk aan chloryfol en vitamine A. Deze stoffen helpen bij het verwijderen van afvalstoffen uit het spijsverteringskanaal en de bloedbaan. In je lichaam kunnen namelijk gifstoffen en bacteriën opstapelen die het lichaam niet kunnen verlaten waardoor acne ontstaat.
  • Bessen: Bessen zoals bosbessen en rode bessen hebben verschillende gezondheidsvoordelen. Als we kijken naar acne helpt het eten van bessen de bloedsuikerspiegels gezond te houden en de stoelgang regelmatig te houden.
  • Aardbeien: Dit fruitstuk zit bomvol antioxidanten en vitamine C. Ook zitten er vezels in aardbeien die je darmen schoonhouden. Door de ontstekingsremmende eigenschappen kan het verstandig zijn om regelmatig wat aardbeien te eten.
  • Kersen: Kersen zijn lekker zoet, en ook nog eens handig om de conditie van je huid te verbeteren. Er zitten verschillende vitamines in kersen die de hydratatie en de bloedcirculatie in de huid ondersteunen.
  • Peren: In peren zitten vezels die gunstig zijn voor de spijsvertering en de darmen. Ook bevatten peren veel mineralen en vitamines die de huid gezond houden. In de schil van de peer zit ook een belangrijk antioxidant.

Wil je een voedingsschema tegen acne met groente en fruit ontvangen?

Groente en fruit kunnen een goed onderdeel zijn van je acnebehandeling. Naast een gevarieerd en gezond acne dieet met voldoende groente en fruit is het ook belangrijk om andere aanpassingen te doen aan je levensstijl.

Om je op weg te helpen heb ik een e-book voor je geschreven. Je leert hierin hoe je de echte oorzaken van acne kunt aanpakken, zodat de acne vermindert en minder snel terugkomt. Ik ben er namelijk van overtuigd dat aanpassingen in je levensstijl meer kunnen opleveren dan enkel het gebruiken van een middeltje.

Download hieronder mijn e-book over de echte oorzaken van acne. Je krijgt tevens een voedingslijst en een voedingsschema. Hierin zitten natuurlijk ook groente en fruit tegen acne verwerkt.

Gratis e-book over acne en puistjes

GRATIS Gids: De top 10 oplossingen voor puistjes

Ontdek hoe je van puistjes kunt afkomen en het terugkeren van acne kunt stoppen, in hele korte tijd.

Ja, ik wil van mijn puistjes af
Fleur
Ik help mensen puistjes te voorkomen en te verminderen. Na 10 jaar zelf met acne te worstelen heb ik deze website in het leven geroepen. Op Puisten Verwijderen.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig handige tips en methodes. Bekijk hier mijn revolutionaire methode waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je acne kunt verminderen in hele korte tijd.

Misschien was je hier naar op zoek?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.