Steenpuist op zitvlak door wielrennen en fietsen

steenpuist door wielrennen

Het krijgen van zadelpijn kan het plezier van het wielrennen flink doen laten afnemen. Zelfs professionele wielrenners krijgen weleens last van zadelpijn. Een klein puistje kan dan ook al een groot effect hebben op de pijn op het zitvlak.

Volgens medische experts zijn de bultjes die ontstaan door het wielrennen steenpuisten. Deze worden veroorzaakt wanneer bacteriën in schaafwonden terecht komen. Dankzij crèmes kun je deze steenpuisten behandelen. Je kunt ook last krijgen van normale puistjes, omdat de haarzakjes en poriën op je billen verstopt kunnen raken. Bovendien zullen veel wielrenners weleens schaafwonden krijgen die irritatie veroorzaken.

In dit artikel ga ik je exact vertellen wat je kunt doen tegen steenpuisten die ontstaan na het wielrennen of fietsen en hoe je deze onzuiverheden kunt voorkomen. Voorkomen lijkt me tenslotte beter dan later moeten genezen.

Wat kun je doen tegen steenpuisten door wielrennen?

Je kunt in de toekomst voorkomen dat je last krijgt van steenpuisten of normale puistjes op je billen door het wielrennen. Ook kun je de bestaande puistjes behandelen. Gebruik hierbij de volgende tips:

  • Verander van zadel: Brede zadels kunnen wrijven tegen je dijen, terwijl smalle zadels te weinig ondersteuning bieden aan je zitbotten. Zorg dus dat de vorm en hoogte van je zadel goed zijn om te voorkomen dat er druk op de huid ontstaat tijdens het wielrennen. Hiervoor kun je eventueel een professionele fietsenmaker of coach om hulp vragen.
  • Verander van fietsbroek: Het overstappen naar een andere fietsbroek kan ook gunstig zijn voor je huid. Grote fietsbroeken zullen namelijk meer verschuiven en wrijving veroorzaken.
  • Zit en sta op je fiets: Door soms even te staan verdwijnt de druk op je achterwerk en hersteld de bloedsomloop. Zorg daarom dat je afwisselt tussen het zitten en staan op je fiets.
  • Beweeg op het zadel: Op het achterste gedeelte van het zadel krijgen de zitbotten maximale ondersteuning. Zorg daarom dat je soms meer naar achteren gaat zitten.
  • Smeren van glijmiddel: Je kunt bijvoorbeeld een dun laagje vaseline smeren op je billen om wrijving tijdens het fietsen te voorkomen.
  • Let op je hygiëne: Onder hygiëne verstaan de verschillende dingen. Het is bijvoorbeeld belangrijk een schone fietsbroek aan te trekken en direct weer uit te trekken na het fietsen. Daarnaast kun je het zweet en vuil van je billen wassen nadat je hebt gefietst. Gebruik hierbij bijvoorbeeld een anti-acne lichaamszeep.
  • Raadpleeg een arts: Wanneer een steenpuist of ander bultje steeds erger wordt, dan kun je een arts vragen om een behandeling. Doe dit ook als je niet meer normaal kunt zitten door een puist op je kont. Er zal dan vaak een sterker geneesmiddel worden voorgeschreven.
  • Neem voldoende rust: Om het puistje te laten genezen dien je de huid even haar rust te geven. Het kan daarom beter zijn even te stoppen met het wielrennen. Wanneer je toch door blijft fietsen, dan kan een steenpuist of open wond nog erger worden en zul je er alleen maar langer last van blijven houden.
Gratis e-book over acne en puistjes

GRATIS Gids: De top 10 oplossingen voor puistjes

Ontdek hoe je van puistjes kunt afkomen en het terugkeren van acne kunt stoppen, in hele korte tijd.

Ja, ik wil van mijn puistjes af
Fleur
Ik help mensen puistjes te voorkomen en te verminderen. Na 10 jaar zelf met acne te worstelen heb ik deze website in het leven geroepen. Op Puisten Verwijderen.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig handige tips en methodes. Bekijk hier mijn revolutionaire methode waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je acne kunt verminderen in hele korte tijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.