Puisten door eiwitten: is het echt de oorzaak?

Ontstaan puistjes echt door eiwitten of is er een andere oorzaak?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
puisten door eiwitten

Het is niet fijn om puistjes door eiwitten te krijgen. In producten kunnen namelijk erg veel eiwitten zitten waardoor je een plotselinge uitbraak van puisten kunt krijgen.

Misschien vind je bepaalde voeding die eiwitten bevatten erg lekker, of drink je zelfs dagelijks eiwitshakes om spiermassa op te bouwen. Helaas kunnen puistjes ontstaan door de eiwitrijke producten. Eiwitten kunnen zowel puistjes laten ontstaan als bestaande acne verergeren.

Niet gek dus dat veel fanatieke krachttrainers veel last hebben van eiwitpuistjes.

Op deze pagina ga ik je vertellen of eiwitten een oorzaak van acne is, waarom je puistjes krijgt van eiwitten en wat je er vandaag nog tegen kunt doen! Liever het informatieve gedeelte overslaan en direct de juiste stappen zetten om puistjes snel en effectief te behandelen? Download dan direct mijn gratis e-book!

Ontdek de meest effectieve en snelle oplossing tegen puistjes door eiwitten

Download direct mijn gratis e-book met de top 10 gemaakte fouten bij puistjes, en uiteraard de oplossingen!

Ja! Ik wil van mijn puistjes af!

Inhoudsopgave

Wat zijn puistjes door eiwitten?

Eiwitpuistjes zijn hetzelfde en hebben hetzelfde uiterlijk als normale puisten en pukkels. Ze ontstaan dan ook op dezelfde manier als dat normale puistjes ontstaan.

Overtollig talg, bacteriën en vuil kunnen namelijk in je poriën terecht komen. De poriën gaan hierdoor verstoppen en er zullen ontstekingen (puistjes) te voor schijn komen. Een andere benaming voor puistjes is acne.

Producten die veel eiwitten bevatten zoals speciale eiwitshakes kunnen erg veel puistjes laten ontstaan. Vandaar worden dergelijke zichtbare puistjes, eiwitpuistjes genoemd.

Hoe ontstaan de eiwitpuistjes?

Eiwitrijke voedingsmiddelen zoals shakes, melk, yoghurt, kwark en vis kunnen dus puistjes laten ontstaan. (Zuivel) producten bevatten namelijk lactose waardoor een bepaalde hoeveelheid IGF-1 in je bloed terecht komt.

Door deze stoffen kunnen de hormonen in je lichaam uit balans raken. De talgklieren gaan dan meer talg aanmaken waardoor puisten ontstaan. Het verschilt echter per persoon of hormoonveranderingen daadwerkelijk puistjes veroorzaken.

Je kunt bij jezelf nagaan of de eiwitten een invloed hebben op je huid en de hoeveelheid puistjes. Mochten eiwitten en lactose wel degelijk effect hebben op je huid, is het beter om te minderen met het innemen van bepaalde eiwitrijke voedingsmiddelen.

Puisten kunnen dus ook ontstaan door zuivel. Het is natuurlijk wel belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Als je het lastig vindt te stoppen met het innemen van bepaalde middelen kun je ook andere supplementen en tips gebruiken om acne tegen te gaan.

Ontdek de meest effectieve en snelle oplossing tegen puistjes door eiwitten

Download direct mijn gratis e-book met de top 10 gemaakte fouten bij puistjes, en uiteraard de oplossingen!

Ja! Ik wil van mijn puistjes af!

Lactose en IGF-1: de echte boosdoeners van puistjes

Door inname van lactose kan er meer worden aangemaakt van het hormoon IFG-1. De concentratie van dit hormoon verandert dus, en hier reageert je lichaam op.

Eiwitten hoeven niet direct acne te veroorzaken. Puisten ontstaan wel door de grote hoeveelheden lactose in bepaalde voedingsmiddelen. Lactose bevat namelijk het hormoon IGF-1 (insuline gelijkende groeifactor).

Eiwitshakes bevatten bijvoorbeeld erg veel lactose. Lactose bevordert je botten, spiergroei en zorgt voor een sneller herstel van je spieren. Helaas kan het ook wel eens de boosdoener zijn van je acne.

In dat geval zal een talgklier ontsteken, de poriën verstoppen en puistjes ontstaan door eiwitten.

In het onderstaande overzicht zie je hoe puistjes ontstaan door inname van eiwitten:

  1. Lactose komt in lichaam
  2. Stimuleert productie hormoon IGF-1
  3. De concentratie IGF-1 verandert
  4. Je lichaam en huid reageren en talgklieren ontsteken
  5. Talgklieren gaan talg overproduceren
  6. De huidporiën verstoppen
  7. Puistjes ontstaan door eiwitten

Acne en puistjes door eiwitshakes

Acne en puistjes kunnen dus ontstaan door de lactose in producten met eiwitten. Eiwitshakes met wei en caseïne eiwitpoeder worden gemaakt van koeienmelk en komen voort uit restanten van kaasproductie.

In goedkope whey eiwitshakes zitten vaak erg veel melksuiker (lactose), vet en koolhydraten. Bij acne door eiwitten kun je daarom beter plantaardige eiwitshakes gaan drinken. Soortgelijke shakes zijn niet gemaakt van lactose, maar plantaardige eiwitten.

Er zijn dan ook verschillende soorten lactosevrije eiwitshakes. Deze worden bijvoorbeeld gemaakt van soja, hennep, rijst of erwten eiwitten. Dergelijke shakes zijn wel duurder dan de normale eiwitshakes. Echter kan dit mogelijk je puistjes verhelpen waardoor het zeker het geld waard kan zijn.

Goede eiwitshakes bij acne

Als je fanatiek bent met sporten, kan ik begrijpen dat je eiwitshakes wilt blijven gebruiken. Om toch acne tegen te gaan, dien je daarom een andere eiwitshake in te nemen die meer geschikt is voor acne.

Kies in ieder geval voor een shake die zo weinig mogelijk lactose, en dus IFG-1 hormoon bevat. Dit komt je aantal puistjes ten goede. Bij whey concentraat eiwitpoeder wordt lactose niet uit de melk gefilterd. Whey isolaat wordt wel gefilterd waardoor de kans op puisten kleiner is. Suiker kan ook een oorzaak zijn van puistjes. Het is daarom verstandiger een eiwitshake zonder suiker en chemische zoetstoffen te kiezen.

Plantaardige eiwitpoeders bevatten zelfs helemaal geen lactose. De werking van een plantaardige shake is echter minder effectief dan een whey eiwitshake. Het is namelijk moeilijker op te nemen voor je lichaam en de shake bevat minder eiwitten.

Uiteraard is het ook goed om eiwitpoeder te combineren met water in plaats van melk.

Ontdek de meest effectieve en snelle oplossing tegen puistjes door eiwitten

Download direct mijn gratis e-book met de top 10 gemaakte fouten bij puistjes, en uiteraard de oplossingen!

Ja! Ik wil van mijn puistjes af!

Wat kun je nog meer doen tegen puisten?

Naast het verminderen van de inname van eiwitten kun je nog meer doen tegen de puisten. Deze tips kunnen je helpen puistjes te voorkomen en te verwijderen:

  • Reinig regelmatig je gezicht: Poriën krijgen dan minder snel de kans om te verstoppen.
  • Verschoon regelmatig je kussensloop en kleding: Puistjes op je gezicht kunnen ontstaan door viezigheid op je kussensloop, beddengoed en kleding.
  • Voorkom stress en rust goed uit: Stress, emoties en vermoeidheid kunnen het aantal puistjes laten toenemen. Er worden dan namelijk meer hormonen aangemaakt.
  • Knijp geen puistjes uit: Puistjes uitknijpen en continu aan je gezicht zitten kan ervoor zorgen dat bacteriën verspreiden en meer puisten ontstaan.
  • Let op je voeding: Bepaalde voedingsmiddelen en tekorten aan bepaalde voedingsstoffen kunnen de talgklieren irriteren.
  • Drink minimaal 2 liter water per dag: Door voldoende water te drinken kan je huid beter afvalstoffen scheiden.

Weet ook dat er genoeg lactosevrije voedingsmiddelen zijn die veel eiwitten bevatten! Denk bijvoorbeeld aan ei, vleeswaren, bonen en vis.

Goede voedingsstoffen en supplementen bij acne

Bepaalde voedingsstoffen en supplementen kunnen helpen om je acne en puisten tegen te gaan. Denk aan de volgende supplementen die eiwitpuisten kunnen bestrijden:

  • Visolie: Visolie bevat omega-3. Door de inname van omega-3 worden acne bacteriën gedood.
  • Magnesium: Magnesium vermindert stress, houdt de hormonen in balans en vermindert ontstekingen in de huid.
  • Zink: Een tekort aan zink kan acne veroorzaken. Zink vermindert namelijk huidontstekingen en verhoogt de weerstand. Producten met veel zink zijn groene bladgroenten en noten.
  • Maca: De hormonen blijven meer in balans door maca. Het komt dus zeker je acne ten goede.
  • Chlorella: Chlorella kan helpen stress van het lichaam te verslaan en houdt de hormonen in balans.
  • Ashwagandha: Veel sporters gebruiken ashwaghanda voor meer testosteron en een grotere spieromvang. Tevens kan het helpen bij stress, slaaptekort, het verlagen van de bloedsuikerspiegel en nog veel meer gunstige voordelen voor acne.

Neem voedingssupplementen pas op het moment dat je hierover hebt overlegd met een arts.

Puisten door eiwitten: conclusie en 4 stappen methode!

Je hebt nu gelezen hoe puistjes kunnen ontstaan door eiwitten en wat je er tegen kunt doen.

Het is bijvoorbeeld een mogelijkheid een andere eiwitshake te kopen die wel geschikt is bij een gevoelige huid. Ook kun je overstappen op eiwitrijke voedingsmiddelen die geen lactose bevatten. Er zijn echter nog tal van andere do’s en don’ts bij puistjes.

In mijn gratis e-book leer ik je alles over puistjes en de natuurlijke methodes om acne snel en effectief tegen te gaan. Je gaat hiermee de grondoorzaken van puistjes bestrijden in plaats van het tijdelijk bestrijden van symptomen met een medicijn of verzorgingsmiddel.

Gratis e-book over acne en puistjes

GRATIS Gids: De top 10 oplossingen voor puistjes

Ontdek hoe je van puistjes kunt afkomen en het terugkeren van acne kunt stoppen, in hele korte tijd.

Ja, ik wil van mijn puistjes af

2 reacties op “Puisten door eiwitten: is het echt de oorzaak?

    1. Begrijp niet helemaal wat je bedoelt met ‘beef en eiwit van eieren shakes’. Zal je dit iets kunnen verduidelijken?

      Zoals aangegeven kun je het beste kiezen voor eiwitrijke voedingsmiddelen en shakes zonder lactose en suiker. Vooral als je merkt dat je last hebt van puistjes.

      Ook kun je eens een dagboek bijhouden om zelf te controleren welke voedingsmiddelen de acne verergeren. Dit verschilt immers per persoon.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.