Puistjes door sporten

Wat kun je er tegen doen?

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
puistjes door te sporten

Puistjes door sporten? Natuurlijk weet iedereen dat sporten een positief effect heeft op je gezondheid, dat hoef ik je niet te vertellen. Af en toe intensief bewegen voorkomt de ontwikkeling van een aantal bekende ziekten.

Toch hebben veel mensen last van vermeerderde acne en onzuiverheden op de huid na het sporten. Hoe komt dat en hoe is het te verhelpen?

In dit artikel ga je ontdekken waarom je puistjes krijgt door te sporten en hoe je de puistjes kunt voorkomen en behandelen in de toekomst.

Inhoudsopgave

Waarom puistjes door sporten?

Zweet leek lange tijd de oorzaak te zijn van puistjes door het sporten, echter bleek dat er meer dan zweet voor nodig is om de acne ontwikkeling in gang te zetten. Tegenwoordig kennen we dit als acne mechanica. Immers, acne wordt veroorzaakt door talg en niet door zweet.

In andere woorden, de combinatie van gist in je zweet en de wrijving van de huid tegen je kleding is wat de acne veroorzaakt. Er zijn bepaalde sporten waarbij dit erger te merken is dan bij andere. Voetballers, wielrenners, bodybuilders of hockeyers bijvoorbeeld kunnen zeker last krijgen van die frictie door het dragen van bepaalde kleding. Gelukkig voor hen bevinden de puisten zich vooral op de borst, schouders en rug.

Er zijn nog twee andere redenen waarom mensen puistjes door sporten krijgen. De ene kan te maken hebben met voeding. Je kent het wel, de sporters die zowel voor als na een work out grote hoeveelheden proteïnes achterover slaan. In eerste instantie is dit gezond voor het lichaam en het helpt bij het spierherstel, maar het is minder goed voor de huid.

Bij het consumeren van deze voedingsstoffen komt er een grote hoeveelheid van het hormoon IGF-1 in je bloed. Dit verstoort je hormoonbalans en daardoor stijgt de productie van talg in je huid. Dit resulteert zich in puistjes. Het is wel persoonsgebonden, dit houdt in dat lang niet iedereen hier last van kan ervaren. Als je weinig eiwit rijke producten eet zoals kwark, melk, pindakaas, chocolade of proteïne shakes hoef je je nergens zorgen om te maken.

Een hoog testosteron gehalte in het bloed kan ook een mogelijke oorzaak zijn van puistjes door sporten. Door te sporten krijg je namelijk een hoger testosteron gehalte. Ook nemen sporters testosteronboosters, zoals Testo-4HD. Een deel van het testosteron laat het hormoon DHT vrij, dit zorgt ervoor dat er een stuk meer talg wordt aangemaakt wat gaat verstoppen in de huidporiën. Ontstekingen liggen op de loer en dit zal zichtbaar zijn door acne en andere plekjes op de huid. Mensen die gevoelig zijn voor acne op de huid zullen sneller last hebben van de puistjes. Bij de meeste mensen is het effect tot ongeveer een uur na het sporten actief.

Sport en acne

Deze vorm van acne wordt veroorzaakt door het nemen van veel prestatie bevorderende middelen. Anabolen of doping zijn hier voorbeelden van. Voor de gewone sporter dus niet relevant. Deze middelen worden uiteraard afgeraden. Ze kunnen flinke bijwerkingen geven op het menselijk lichaam. Zo ervaren mensen haaruitval, minder zin in seks en puistjes op de rug en schouders. Acne door te sporten kan dus hier door komen.

Kortom, als je gaat trainen is het gezonder om een gematigde conditie of krachttraining te doen en geen middelen met acne veroorzakende ingrediënten te nemen.

Bovendien is het ook niet goed om teveel te vragen van je lichaam tijdens het sporten. Dit resulteert namelijk wegens evolutionaire redenen in een stressreactie van je huid. Sporten kan helpen minder stress te krijgen, maar je dient dus niet te overdrijven. Langeafstandslopers hebben dan ook hogere cortisolspiegels.

Tips tegen puistjes door sporten

Deze tips kunnen zowel algemene acne als puistjes door sporten verminderen, lees ze daarom goed door.

  • Douchen doe je hopelijk al, maar probeer het vooral na het sporten te doen. Overtollig vuil, zweet en talg wordt door je lichaam afgevoerd en blijft aanwezig op de huid. Deze stoffen worden langzaam weer verwijderd, maar zorgen tijdelijk voor de ideale omstandigheden voor de ontwikkeling van acne. Door de algehele huid te reinigen voorkom je dit probleem. Denk ook vooral aan het schoonmaken van je gezicht, 1 keer per dag is voldoende.
  • Wat een goede manier is om puistjes door sporten te verminderen, is een bezoekje brengen aan de sauna. Je stofwisseling wordt gestimuleerd en je immuunsysteem wordt hier verbeterd. Het enige wat je nog nodig hebt is een handdoekje om het zweet weg te vegen.
  • Oliehoudende haarverzorgingsproducten kunnen de oorzaak zijn van puistjes op je voorhoofd. De ingrediënten verstoppen de poriën. Koop dus altijd producten die niet-comedogeen zijn, want deze staan erom bekend de poriën niet te verstoppen.
  • Zorg ervoor dat je sportkleren zijn gewassen voordat je naar de sportschool of training gaat. Op ongewassen kleren blijven huidresten achter wat kan opstapelen en uiteindelijk ontstekingen veroorzaken.
  • Gebruik tevens en om dezelfde een schone handdoek tijdens het sporten. Heb je last van zweet op je gezicht tijdens het sporten? Dep dan rustig met je handdoek in plaats van te wrijven.
  • Puistjes door sporten kan komen doordat je de make-up op je gezicht laat zitten. Ook dit veroorzaakt acne, de poriën raken verstopt als ze zich mengen met zweet. Let hier dus goed op en verwijder de make-up met een olievrij doekje.
  • Artikelen zoals helmen en beschermers worden soms gedeeld in een sportclub. Het is echter beter om je eigen kleding en uitrusting te kopen, zodat je geen bacteriën van anderen op je huid krijgt.
  • Gebruik een handdoek of papiertje om apparaten in de sportschool schoon te maken voordat je besluit iets te gebruiken. Uiteraard kunnen er bacteriën op een apparaat belanden die vervolgens acne veroorzaken.
  • Puistjes door sporten, of in het algemeen kunnen ook veroorzaakt worden door stress. Regelmatig sporten gaat stress tegen en is erg gezond waardoor je acne dus kan verminderen. Het klinkt misschien tegenstrijdig dat ik je vertel dat je juist moet gaan sporten, maar het is de realiteit. Acne door te sporten daarentegen kan zo ineens ontstaan en je zult zo lezen hoe je met een kleine aanpassing van je outfit de acne vermindert.
  • Kies voor intervaltraining met hoge intensiteit voor een paar keer week en 10 tot 20 minuten per keer. Dit heeft een positief effect op je bloedsuikerspiegel en insulinefunctie, waardoor de stresshormonen in balans blijven.

Oplossing

Sporten zorgt ervoor dat je hart sneller gaat kloppen, je bloed sneller door je lichaam stroomt en je gaat zweten. Zelfs tijdens een intensieve training worden de kleinste bloedvaatjes in het lichaam bereikt. Dit resulteert in een betere weerstand, waardoor ontstekingen worden geremd. Ook kunnen de cellen hun afvalstoffen en gifstoffen beter kwijt die anders via de huid naar buiten zouden komen. Sporten dus!

Maar van sporten krijg je toch puistjes? Hoe voorkom je dat dan?

Wellicht verwachtte je een complexe oplossing over het tegengaan van acne tijdens het sporten. De realiteit is dat één van de voornaamste oplossingen zich in het sporten zelf bevindt. Sommige zaken tijdens het sporten zorgen voor puistjes, terwijl een kleine aanpassing dit probleem voorkomt.

De puistjes ontstaan waarschijnlijk doordat je strakke kleding draagt tijdens het sporten. Een kleine aanpassing in je sportoutfit zal je huid gladder en mooier maken. De huid heeft namelijk minder frictie met de stof als je een wijder T-shirt draagt. Helemaal geen trui of T-shirt is uiteraard nog beter. Een intensieve training in een warme ruimte met strakke kleding is zeer belastend voor de huid, mede doordat je gaat transpireren. Het is belangrijk de huid zoveel mogelijk open ruimte te geven, zodat het kan blijven ‘ademen’.

Bovendien dien je dus niet teveel van je lichaam te vragen als je met sporten puistjes wilt bestrijden. Dit kan namelijk bijdragen aan minder stress. De volgende sporten kunnen goed zijn tegen puistjes:

  • Wandelen
  • Hardlopen
  • Dansen
  • Zwemmen
  • Klimmen
  • Roeien
  • Gewichtheffen
  • Golfen
  • Fietsen
  • Tennissen

Iedereen reageert anders. Nu is het aan jou om te achterhalen waar jouw puistjes door te sporten vandaan komen.

Je puistjes verminderen voor de lange termijn

Na het lezen van mijn blogbericht over puistjes en acne door sporten heb je al enkele tips ontdekt om dit vervelende probleem aan te pakken.

Je kunt echter meestal alleen puistjes verminderen door het probleem bij de bron uit te bestrijden Er kunnen zelfs meerdere oorzaken zijn voor puistjes door het sporten. In mijn e-book “Leven Zonder Acne” leer je de problemen exact herkennen en aanpakken.

Met handige schema’s voor je voeding en huid en nog veel meer kun je zeker de puistjes weer de baas worden!

Via onderstaande knop ga je naar mijn verhaal.

ONTHULD: De Leven Zonder Acne Methode om snel van puistjes af te komen

Wist je dat het elimineren van acne in 4 stapjes kan? Jij hebt nu de kans om hoe jij je voelt en eruit ziet, compleet te veranderen.

Ja, ik wil van mijn puistjes af

Deel onderaan in de reacties jouw ervaringen met puistjes door sporten!

Ook interessant voor jou:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.